Foto reisstel.nl
Reisinterviews

Lisa en Erik van reisstel.nl: ‘vanlife was eigenlijk plan B maar is nu het droomleven’

Lisa en Erik van reisstel.nl begonnen in 2020 aan hun wereldreis. Al snel moesten ze rechtsomkeert maken door de coronapandemie. Op het moment dat het stel terug in Nederland was wilden de ouders van Erik hun camperbus verkopen. Eén en één is twee: Lisa en Erik namen de bus over en konden zo toch nog op reis. “In het begin voelde het wel echt als plan B”, vertellen ze, “maar uiteindelijk vonden we het zo ontzettend leuk dat we veel langer onderweg waren dan we van tevoren hadden bedacht.” Op reisstel.nl, hun blog en Instagram, delen ze hun ervaringen, reistips en praktische tips over reizen en vanlife.

De eerste vanlife ervaringen

Lisa en Erik konden niet wachten om met Fred, de naam van de bus, te vertrekken. “Het is nu vier uur ’s middags, waar komen we nog voor het donker aan?” Dat werd Duitsland. De eerste keer met Fred op pad ging niet meteen soepel. “We waren nog nooit met een camper weggeweest en hadden geen idee hoe het allemaal in zijn werk ging.” Zo waren ze wel twintig keer aan het proberen om goed op de wielblokken te staan en spiekten ze bij buren om te kijken hoe je een campertoilet (Porta Potti) eigenlijk moet legen. “We voelden ons zulke nitwits.” Maar ondanks alle nieuwigheid van het camperleven, voelde het voor Lisa en Erik wel meteen echt als vakantie en vonden ze het fijn om weer op reis te zijn.

Roadtrip door Europa

Tijdens de reis door Europa heeft het stel veel landen bezocht. “We zijn van Duitsland naar Zwitserland gegaan, daarna door naar Lichtenstein, Italië, San Marino, Griekenland, Albanië, Macedonië, Montenegro, Kroatië”, sommen ze op. Maar twee landen springen er voor het stel echt uit: Zwitserland en Albanië.

Voor Lisa en Erik was dit de eerste keer dat ze Zwitserland bezochten en ze waren erg verrast door het landschap. “In Zwitserland hebben we veel indrukwekkende hikes gedaan, de natuur en de bergen vonden we daar zo mooi. En dat bijzondere landschap is ook nog eens zo dichtbij Nederland.”

Albanië was op een heel andere manier verassend voor het stel. “We wisten echt helemaal niets van het land en vroegen ons ook af of het daar allemaal wel een beetje veilig zou zijn.” Vanuit Griekenland kwamen Lisa en Erik via het zuiden van Albanië in de populaire badplaats Sarandë terecht. “Alles zag er goed verzorgd uit, mooie stranden, luxe hotels. Niet het beeld wat wij hadden bij Albanië.” Maar ze reisden verder naar het binnenland en kwamen in het authentieke Albanië terecht. “We zagen daar mensen op ezels rijden, echt zo’n andere wereld. We merkten dat daar nog maar weinig toeristen komen waardoor alles veel puurder is, zoals de ruige natuur en de lieve bewoners.” In het plaatsje Burrel raakten Lisa en Erik in contact met een familie. “De vrouw van de familie werkt bij de televisie en vond ons verhaal heel interessant, dus toen was er ineens een nieuwsitem over onze reis en wat we in Albanië kwamen doen.”

Het onbezorgde vanlife

Lisa en Erik leven de vanlife droom, ook al was het in eerste instantie plan B. “Het is niet zozeer het leven in een bus wat ik zo aantrekkelijk vind”, vertelt Erik, “maar meer…” “Het vrije leven”, vult Lisa aan. “Elke dag je eigen achtertuin uitkiezen, zoveel mooie plekken zien en mooie mensen ontmoeten, dat is wel echt het droomleven voor ons.”

Maar vanlife is niet altijd even onbezorgd. Ze zijn veel bezig met praktische dingen regelen zoals genoeg water hebben en dingen legen. “Meestal kunnen we een dag of drie onbezorgd leven, daarna zijn we alweer bezig met het opzoeken van een waterpunt.”

Ook heeft het stel zich wel eens onveilig gevoeld. Lisa en Erik hadden een rustig plekje in Griekenland gevonden om Fred te parkeren, hoog in de bergen op een prachtig uitzichtpunt. Ze stonden daar de hele dag en er was niets aan de hand, totdat ze ’s nachts wakker werden. “Er stond een groep jongeren om onze bus heen te toeteren en te schreeuwen. En omdat we op het einde van een doodlopende weg stonden konden we geen kant op. Gelukkig is dat allemaal goed afgelopen, maar dat was wel een spannend moment.”

Nieuw avontuur voor reisstel.nl

Er wacht alweer een nieuw groot avontuur op reisstel.nl, maar eerst moet er geklust worden aan de bus. “We hebben echt nog wel het nodige te doen, van simpel schilderwerk tot de elektra inbouwen en isoleren. Daar zijn we nog wel even zoet mee.” Als de bus helemaal gereed is gaan Lisa en Erik een start maken met hun tocht richting Japan. “Eind augustus hebben we met een ander Nederlands stel afgesproken in de omgeving van Istanbul.” Lisa en Erik gaan straks via Hongarije, Slowakije, Bulgarije en Roemenië richting Turkije rijden. Vanaf daar starten ze met de zijderoute. “Dit keer nemen we de backpacks mee in de bus. Zodat we nog mee vrijheid hebben en kunnen gaan en staan waar we willen.”

Reizen zonder einddatum

Ooit zien Lisa en Erik zichzelf wel weer in een huis wonen. Maar op welke manier en waar weten ze nog niet. “We wisselen hierover heel vaak van gedachten. De ene keer willen we in de stad wonen en de andere keer in de natuur, dan in een klein huis en dan toch in een groot huis met misschien wel een b&b.” Lisa en Erik zijn nog zoekende hoe de toekomst er na vanlife uitziet. Maar hun vanlife avontuur heeft geen einddatum, dus kunnen ze nog lang genieten van het reizen en is er genoeg tijd om na te denken over hoe ze hun verdere leven vormgeven.

Lees ook → Renee van Aap Noot Reis: ‘locatie onafhankelijk werken als reiscoach geeft me vrijheid’.

Zou jij net als Lisa en Erik van reisstel.nl vanlife willen ervaren?